

Fenomén Vaporware: keď sa po pompézne ohlásených produktoch zľahne zem
Bude to ten najlepší produkt, aký ste kedy videli. Je už za rohom a máte sa na čo tešiť. Je tu ale jeden malý problém. My ho vlastne ešte vôbec nemáme. Nedeľník TOUCHIT vážne i nevážne. Nezviazané IT témy na tisíc spôsobov. Počuli ste už niekedy o vaporware? Týmto výrazom sa označuje softvér alebo hardvér, ktorý je špecifický tým, že je oficiálne ohlásený, nasľubovaný a propagovaný, ale nikdy neuzrie svetlo sveta. Pomerne charakteristické preň zároveň je, že sa nikdy oficiálne neohlási ani jeho zrušenie alebo vývojové opustenie. Skrátka sa len po ňom zľahne zem a stane sa niečím „o čom sa nehovorí“. Pre takýto zvláštny jav existuje viacero dôvodov. Medzi tie najčastejšie patrí, že firma to jednoducho preženie s optimizmom. Projekt sa zasekne na mnohých interných a neverejných vývojárskych problémoch, následkom čoho nastáva odstrihnutie financií. Nikto už v rámci firmy o projekte nepovie ani slovo, pretože by tým „šéfa ešte viac nasr….“, a mohol by skončiť na dlažbe. Keďže projekt sa stane vlastne niečím, čo je pre firmu hanbou, téma je definitívne tabu. Táto príčina sa dá označiť aj za technické zlyhanie vývoja a z hľadiska bežného používateľa sa dá firma svojim spôsobom aj poľutovať. Chcela, snažila, plakala, nezvládla. Že áno. Niekto mal len príliš veľké oči a technicky to nezvládol, nech už je dôvod akýkoľvek.
Celkom z iného súdku je ale vaporware v podobe marketingového balamutenia. Neexistujúci produkt je oznámený z dôvodu, že konkurencia ohlásila, alebo dokonca už vydala niečo podobné, pričom marketingoví géniovia firmy sa zhodnú na tom, že je vhodné produkt oznámiť takto popredu, aby konkurencii aspoň trochu pokazili predaje. Nemalé množstvo ľudí s nákupom totiž počká, ak sa oznámi blízke vydanie podobného produktu, najmä ak je od známejšej alebo väčšej firmy.
Neexistujúci softvérový potlesk nukleárnemu odpadu
Ak chce niekto ukázať na typický prípad softvérového vaporware, obvykle zablúdi ku skoro až k biblickej Eve, ktorou je Ovation, teda v preklade potlesk alebo ovácia. Šlo o veľmi propagovaný kancelársky balík z roku 1983, ktorý ako sa neskôr ukázalo, vlastne ani nikdy neexistoval. Stála za ním americká spoločnosť Ovation Technologies, ktorá sa podujala na jeho propagáciu v objavujúcom sa počítačovom boome.
Ovation mal byť konkurenciou vtedy dominantnému kancelárskemu balíku Lotus 1-2-3, pričom mal obsahovať tabuľkový aj textový procesor. Firma vytvorila niekoľko demonštrátorov jeho možností, vďaka čomu sa jej podarilo získať 7 miliónov dolárov v investíciách. Aj keď sa vďaka veľkým financiám a rozruchu dočkala značného pokrytia aj z hľadiska tlače a TV, produkt nikdy nevytvorila a v roku 1984 ohlásila bankrot. Možno naň pri tej usilovnej propagácii a vychvaľovaní skrátka len nevyšiel čas.
Postupné grafické prepracovania pri takmer nekonečnom vývoji hry Duke Nukem Forever
Ani k vydaniu tejto celkom prepracovanej hry však napokon nedošlo. Firma sa v roku 2009 dostala do finančných problémov, výsledkom čoho bolo rozpustenie vývojárskeho tímu. Vydavateľstvo Take-Two Interactive, ktoré na titul malo práva, vývojára za neúspech zažalovalo.
Hra sa opäť vynorila z ničoty v roku 2010, tentoraz už pod taktovkou štúdia Gearbox Software, ktoré vývoj napokon úspešne dokončilo. Tento skoro naozaj naveky (forever) vyvíjaný produkt tak vyšiel v roku 2011, neuveriteľných pätnásť rokov od začatia vývoja (mnoho krát bola hra pravdaže kompletne prepracovaná a staré textúry a modely museli byť vyhodené, čo je zrejmé z videa postupného vývoja).
Žiaľ, aspoň zatiaľ podobne „úspešne“ nedopadol iný neslávny prípad herného vaporware, v podobe tretej epizódy Half-Life 2.
Táto legendárna hra z roku 2004 mala mať niekoľko pokračovaní dejovej línie, vydávanej v podobe relatívne kratších epizodických pokračovaní. Prvá epizóda vyšla v roku 2006, nasledovaná druhou v roku 2007. Všetko síce s miernym ročným sklzom od pôvodných plánov, ale za to v špičkovej kvalite, ktorá je pre Valve charakteristická.
To čo vám ja sľúbim, to vám nikto nedá
A čo tak nejakú tú hernú konzolu? Firma Infinium Labs, dnes fungujúca pod menom Phantom Entertainment, v roku 2003 ohlásila vývoj konzoly Phantom, ktorá mala byť konkurenciou pre konzoly PlayStation a Xbox.
Konzola mala podporovať regulárne PC hry, čo mal byť pre ňu obrovský boost. Okamžite by totiž mala prakticky nekonečný zástup titulov. Okrem toho však mala prísť aj s prelomovým systémom sťahovania hier z on-line distribučného systému a teda by sa nespoliehala len na zastarávajúce optické disky, ktoré používala konkurencia.
Prvé správy hovorili o tom, že by sa mala objaviť už v roku 2003. Firma totiž publikovala na svojej stránke propagačné materiály, technické parametre a takisto ohlásila aj predpokladanú cenu „menej ako 399 dolárov“.
Justin Timberlake ohlasuje MySpace TV na CES 2012
Timberlake je od roku 2011 jeden z vlastníkov MySpace, pričom novú službu MySpace TV, ktorá mala túto sociálnu sieť celkom pretvoriť, ohlasoval v spolupráci s firmou Panasonic. Malo ísť o integrovanie sociálnej siete do televízneho zážitku, pričom ideou bolo, že ľudia budú počas pozerania filmov a seriálov zdielať komentáre a zážitky so svojimi priateľmi na svojej TV.
Aj keď MySpace dnes v zlomku svoje pôvodnej popularity stále prežíva (ešte v roku 2006 šlo o jednu z najnavštevovanejších stránok na svete), po MySpace TV dodnes nie je ani chýru ani slychu.
A čo keby som vám namiesto konzoly a sociálnej siete sľúbil poriadnu hernú grafickú kartu? A veru nie hocakú ale celkom prelomovú?
Keď na prelome tisícročí stúpal výkon herného hardvéru domácich počítačov enormným tempom, najviac to bolo vidieť práve v sfére hier. Výrobcovia sa predháňali v čoraz náročnejších tituloch a hrať novú hru na pár rokov starom počítači bolo často už nemožné.
V roku 1999 fínska spoločnosť Bitboys oznámila blížiace sa vydanie dych berúcich grafických kariet, založených na architektúre Glaze3D, ktoré dosahovali nevydaný výkon a dovtedy nevídaný realizmus. V tej dobe na trhu bojovali karty Voodoo3 od 3dfx, G400 od Matroxu, Savage 2000 od S3, Rage Fury MAXX od ATI a RIVA TNT2 od Nvidie. Nové karty Bitboys Glaze3D 1200, Glaze3D 2400 a Glaze3D 4800 ich mali doslova zadupať do zeme.
Vaporware je dnes stále živým fenoménom. Okrem regulárnych zabehnutých softvérových a hardvérových firiem, ktoré ho občas uvedú na trh, sú preň dnes živnou pôdou aj rôzne crowdfundingové platformy.
Technologickým vzdušným zámkom som sa venoval už staršom v článku Technologické podvody na Kickstarteri, pričom tento príbeh rozhodne nekončí. Existencia vaporware by mala byť varovaním pre všetkých ľudí, ktorí si radi predobjednávajú hry či iné produkty, ktoré nie sú ešte na trhu. Očakávania môžu byť veľké, ale istota, že firma sľúbený a často aj veľmi propagovaný produkt naozaj aj uvedie, sa môže rýchlo vypariť do prázdna.
Nedeľník TOUCHIT hľadajte na našom webe ako inak každú nedeľu. Ak ste predchádzajúce zmeškali, nájdete ich všetky pod rovnomenným kľúčovým slovom.
Podobné články

Kuriózne a zábavné hardvérové bugy z celého sveta, zvládnete ich diagnostikovať?

Ako si postaviť doma procesor, veľký ako obývačka

Microsoft Káva a tajomný príbeh veľkého „pranku“ s prvkami detektívky

Koľko tranzistorov na svete existuje?

Nikolova odvážna show, ktorá naveky zmenila svet elektriky
